TWÓRCY
Reżyseria, scenariusz, zdjęcia, montaż, produkcja, choreografia, taniec: Aneta Grzeszykowska
Muzyka: Krzysztof Penderecki, „Polimorfia” (1961); Maurice Ravel, „Bolero” (1928)
Właściciel praw: Aneta Grzeszykowska
Język: bez dialogów
OPIS
W „Bolimorfii” – w rytmie „Bolero”, na które artystka nałożyła kompozycję „Polimorfia” Krzysztofa Pendereckiego, doskonale burzącą i dekonstruującą zmierzanie klasycznego dzieła Maurice'a Ravela ku punktowi kulminacyjnemu – jesteśmy świadkami ciągłej multiplikacji Anet, które z kolei tworzą dekoracyjne, choreograficzne układy, jedna po drugiej. W tym filmie z każdą minutą ciało artystki staje się coraz bardziej maszyną, elementem doskonale działającego mechanizmu zegara, staje się ornamentem; do tego stopnia, że w którymś momencie wyłania się „nowy organizm", z wieloma Anetami odgrywającymi rolę głowy, rąk, tułowia, nóg.
Opis na podstawie tekstu Krzysztofa Pijarskiego (za Filmoteka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie).
ANETA GRZESZYKOWSKA

Urodzona w Warszawie w 1974 roku. Posługuje się głównie fotografią i filmem, kładąc nacisk na ich performatywny wymiar. Motywem przewodnim jest w jej twórczości analiza procesów autokreacji – jednego z fundamentalnych tematów sztuki, ale także podstawowej kwestii dla kondycji dzisiejszego, postmedialnego społeczeństwa. W swoich pracach Grzeszykowska analizuje możliwość ucieczki od kulturowych i artystycznych stereotypów kształtujących tożsamość. Demontuje własny wizerunek i manipuluje obrazem swojego ciała, by w końcu sięgnąć również po jego rzeźbiarskie substytuty. Przybliża się w ten sposób do konstatacji, że autokreacja jest ledwie kolejnym środkiem zmagania ze śmiertelną naturą ciała. Aneta Grzeszykowska brała udział w wielu ważnych wystawach międzynarodowych, jak Berlin Biennale (2006) i La Triennale w Paryżu (2012), wystawiała również m.in. w New Museum oraz Sculpture Center w Nowym Jorku, Contemporary Art Museum w St. Louis, Folkwang Museum w Essen i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wystawa indywidualna w warszawskiej Zachęcie przyniosła jej nagrodę Paszport Polityki (2014). Jej prace znajdują się w prestiżowych zbiorach muzealnych, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Salomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Fotomuseum Winterthur i Muzeum Sztuki w Łodzi. Współpracuje z warszawską Galerią Raster i nowojorską Lyles & King.
GALERIA