Wideo blues
Reż. Emma Tusell / Hiszpania / 2019 / 74 min. / polska premiera
Reżyseria: Emma Tusell
Scenariusz: Emma Tusell, Laura Sipán
Zdjęcia: Javier Cerdá
Montaż: Juan Barrero, Emma Tusell
Dźwięk: José Tomé
Producentki_ci: Félix Tusell Sánchez, Carmela Martínez
Produkcja: Estela Films
Właściciel praw: Agencia Freak
Język: hiszpański
Strona: http://www.agenciafreak.com
TWÓRCZYNIE I TWÓRCY
Dwa głosy, kobiecy i męski, komentują stare nagrania wideo. Wakacyjne filmy rodzinne z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych – krzykliwe kolory, troje dzieci, ojciec ukryty za kamerą („można go poznać tylko przez to, co filmował, jak kadrował, czemu poświęcał uwagę”) i pochmurna matka, która zdaje się unikać obiektywu. Później pojawią się także nagrania osobiste, wręcz intymne – ich autorką jest reżyserka filmu i właścicielka kobiecego głosu, Emma Tusell, wcześniej widziana jako dziecko. Z zawodu przede wszystkim montażystka (m.in. znanej z polskich kin „Magical Girl” Carlosa Vermuta), odbywa podróż w przeszłość swojej rodziny poprzez pracę na prywatnym archiwum, analizę, przewijanie, cięcie, i sklejanie na nowo starych taśm. Jej film nie udziela jednak prostych odpowiedzi – jest raczej ciągłym procesem, próbą zrozumienia siebie, ale z myślą o przyszłości, zarówno starych, jak i nowych więzach rodzinnych. (Klara Cykorz)
FESTIWALE I NAGRODY
Ann Arbor Film Festival (Najlepszy Film Eksperymentalny), DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival, LA International Film Festival, Festival RIZOMA (Nagroda RIZOMA de CINE), Muestra de Cine Mujeres a Escena (Nagroda Srebrnego Aminka Egipskiego dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego), Gijón International Film Festival, IBAFF - Ibn Arabi International Film Festival, D'A Film Festival Barcelona, Directed by Women, Memorimage - Festival Internacional de Cine de Reus, l'Alternativa - Barcelona Independent Film Festival
REŻYSERKA
Emma Tusell
Emma Tusell (*1980 r.) od piętnastu lat pracuje jako montażystka filmowa. W roli reżyserki zadebiutowała pełnometrażowym filmem łączącym elementy dokumentalne z fikcją „La Habitación de Elías", w którym zmierzyła się z postacią swojego ojca. Wyreżyserowała również serial dokumentalny „Madridcrea" oraz ponad piętnaście filmów krótkometrażowych. Jest montażystką wielu filmów dokumentalnych, w tym „Cuando Hollywood Estaba en La Gran Vía" (reż. Javier Rioyo), „Hobby" (reż. Ciro Altabás) czy „El Hombre y la Música" (reż. Laura Sipán). Zmontowała również kilka filmów fabularnych, m.in. „Magical Girl" Carlosa Vermuta, nagrodzony Złotą Muszlą i Srebrną Muszlą na MFF w San Sebastian, „Tiempo Después" José Luisa Cuerdy, a także „La Caja Vacía" Claudii Sainte Luce. Emma Tusell studiowała reżyserię w Instytucie Kina w Madrycie. W 2003 r. ukończyła madrycką szkołę filmową ECAM ze specjalizacją w dziedzinie montażu, uczestniczyła także w warsztatach dokumentalnych w EICTV (Kuba). Tam odkryła kreacyjny film dokumentalny, w zakresie którego stała się później specjalistką, biorąc udział w seminariach prowadzonych przez najbardziej prestiżowych hiszpańskich reżyserów tego gatunku, takich jak Victor Erice, Jose Luis Guerín czy Elías León Siminiani.
GALERIA