Pobocze
reż. Julia Sokolnicka / Polska, Holandia / 2015 / 17 min.
Sekcja: Nowe twarze
TWÓRCY
Reżyseria: Julia Sokolnicka
Scenariusz: Julia Sokolnicka
Zdjęcia: Mateusz Wołoczko
Montaż: Pedro Collantes
Dźwięk: Kamila Wójcik
Muzyka: Marcin Siegieńczuk
Producenci/tki: Julia Sokolnicka
Produkcja: Nederlands Filmacademie Amsterdam
Właściciel praw: Julia Sokolnicka
Język: polski
OPIS
Ten krótki dokument to kontemplacyjny pean na cześć estetyki polskich szos oraz czasu estetycznej „europeizacji”. Reżyserka przemierzała kraj autostopem na przestrzeni trzech zim od 2012 do 2014 roku. Prowincjonalna Polska widziana z wnętrza samochodu to nie tylko przydrożne zajazdy, billboardy i drobne interesy, ale także historie wprost z codzienności kierowców. Dla niektórych bycie w drodze to nie tylko praca, ale też okazja do snucia refleksji o sytuacji politycznej czy naturze innych ludzi.
FESTIWALE I NAGRODY
Los Angeles International Culture Film Festival (Najlepszy film dokumentalny), Mumbai International Film Festival (Najlepszy studencki film dokumentalny), Krakowski Festiwal Filmowy, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty, Festiwal Filmowy Opolskie Lamy, Ivy Film Festival, Międzynarodowy Festiwal Filmowy EnergaCAMERIMAGE, Chhatrapati Shivaji International Film Festival, Keep an Eye Filmacademie Festival
JULIA SOKOLNICKA
Julia Sokolnicka (ur. w 1983 roku w Warszawie) jest reżyserką filmów dokumentalnych i eksperymentalnych oraz koordynatorką interdyscyplinarnych projektów badawczych. Studiowała filozofię na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię filmową w WRITV w Katowicach. Była także związana z warszawską Szkołą Wajdy. Przez wiele lat pracowała jako dziennikarka i kostiumografka. W 2014 roku przeprowadziła się do Amsterdamu, gdzie rozpoczęła trans-dyscyplinarną praktykę artystyczną. Od dyplomu Artistic Research in Film na Niderlandzkiej Akademii Filmowej współpracuje z holenderskimi instytucjami kultury jako badaczka i archiwistka. W swoich autorskich projektach zajmuje się choreografiami społecznymi, problematyką negocjacji, protokołu, nowymi narracjami filmowymi i nawigacją dużych archiwów audiowizualnych. Jest współzałożycielką kolektywu Physical People oraz Researcher’s Office i Professional Standards Network for Artists. Jest także pomysłodawczynią i koordynatorką programu Hearth, poświęconego nowym kierunkom w kinie, tworzonym w kontekście researchu.
GALERIA