top of page

Piątek, 6 marca

Piątek, 6 marca

10:00

Kinoteka

Hope on the beach_small.jpg

reż. Slater Jewell-Kemker / Kanada / 2018 / 87 min.

Kiedy w wieku 15 lat Slater Jewell-Kemker rozpoczynała realizację tego dokumentu, z pewnością nie spodziewała się, że pracę nad nim skończy dopiero 10 lat później. Jej film niezwykle dobitnie pokazuje, że wciąż możemy uratować naszą planetę, jednak niezbędne do tego są działania każdego i każdej z nas i odważne polityczne decyzje wykraczające poza partykularne interesy najbogatszych państw świata.

Edukacyjny pokaz specjalny dla szkół

18:00

Kinoteka

thejudge_kholoud_in_uniform.jpg

reż. Erika Cohn / Palestyna, USA / 2017 / 81 min.

Kholoud Al-Faqih to jedyna na Bliskim Wschodzie kobieta orzekająca w sądzie szariackim. Kiedy w Ministerstwie Sprawiedliwości do głosu dochodzą radykałowie, tytułowa sędzia znajduje się w naprawdę trudnej sytuacji.

Kinoteka

18:00

KUSAMA-INFINITY_image_3_©Harrie_Verstapp

reż. Heather Lenz / USA / 2018 / 80 min. / warszawska premiera

Obsesyjne, halucynacyjne wzory z kropek są znakiem rozpoznawczym Yayoi Kusamy, najbardziej ekscentrycznej, a obecnie najdroższej japońskiej artystki. W filmie Heather Lenz przenosimy się do Ameryki lat 60. XX wieku, gdy młoda Japonka dopiero zaczyna walkę o karierę. 

18:00

Kinoteka

01 Immer und Ewig - Boat_small.jpg

reż. Fanny Bräuning / Szwajcaria / 2018 / 85 min. / polska premiera

Ciepłe i szczere dokumentalne kino drogi, które chwyta za serce. Niggi i Annette poznali się wiele lat temu na studiach artystycznych. Co roku podróżują kamperem po greckich wyspach. Wakacyjnego rytuału nie zmienia postępująca choroba kobiety – Annette porusza się na wózku i wymaga już nieustannej opieki.

18:30

Kinoteka

7_small.jpg

reż. Betsy West, Julie Cohen / USA / 2018 / 98 min.

86-letnia Ruth Bader Ginsburg jest najstarszą członkinią Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych i wciąż trzy razy w tygodniu robi po dwadzieścia pompek. „RBG” to dokument biograficzny ukazujący początki jej kariery jako jednej z nielicznych kobiet w szkole prawa na Harvardzie oraz eksplorujący jej dzisiejszy status kultowej postaci amerykańskiej popkultury. 

Pokaz specjalny, organizowany z biurem Parlamentu Europejskiego w Polsce. Obowiązuje rejestracja tutaj.

21:00

Kinoteka

TheStoryOfAPanty-Pictures-LowRes-02-Copy

reż. Stéfanne Prijot / Belgia / 2018 / 60 min. / polska premiera

Posługując się przykładem pojedynczej pary majtek Stéfanne Prijot portretuje kobiety uwikłane w globalny łańcuch produkcji w przemyśle tekstylnym. 

21:00

Kinoteka

TheArtist_ThePervert_7_small.jpg

reż. Beatrice Behn, René Gebhardt / Niemcy / 2019 / 72 min. / polska premiera

Ona – afroamerykańska edukatorka seksualna, działaczka feministyczna i performerka. On – prawdopodobnie najważniejszy żyjący kompozytor muzyki symfonicznej, potomek nazistów, zadeklarowany feminista. Tworzą bardzo udane małżeństwo, w którym oboje są szczęśliwi, jednak relacje władzy w ich związku nie rozkładają się równo. 

Sobota, 7 marca

21:00

Kinoteka

KateNashUTG_creditAnouchkavanRiel_small.
JUCK_Photo_Therese_Öhrvall_quer_small.jp

reż. Amy Goldstein / USA / 2018 / 89 min. / warszawska premiera

Zdominowany przez białych mężczyzn przemysł muzyczny świetnie na niej zarobił, po czym „przetrawił” i porzucił, gdy tylko zaczęła tworzyć muzykę na własnych warunkach. W filmie obserwujemy, jak Nash samodzielnie finansuje swój trzeci album, organizuje udane tournee po świecie i przenosi się do Los Angeles, gdzie próbuje swoich sił jako aktorka. Nie przewiduje jednak, że nawet ludzie, którym ufała, mogą zadać jej cios w plecy.

reż.  Olivia Kastebring, Julia Gumpert, Ulrika Bandeira / Szwecja / 2018 / 18 min. 

JUCK to pięcioosobowy kolektyw taneczno-artystyczny ze Szwecji. W 2013 roku jego twórczynie wypuściły wiralowe wideo, w którym wykonywały bezpruderyjny układ imitujący męskie ciała podczas seksu. Zrealizowany pięć lat później „JUCK” to dokument o członkiniach grupy, ale także film taneczny oraz zapis prowokacyjnych akcji performatywnych realizowanych przez kolektyw w sztokholmskim metrze.

Sobota, 7 marca

Sobota, 7 marca

12:00

Kinoteka

18_GINWOS_small.jpg

reż. Leona Goldstein / Niemcy / 2015 / 84 min. / polska premiera

W połowie lat dziewięćdziesiątych, po kilkuletnim okresie wojny domowej i ludobójstwa kobiety stanowiły 70% populacji Rwandy. Głównymi bohaterkami dokumentu są Godelieve i Florida, działaczki rwandyjskiej organizacji kobiecej Pro-Femmes / Twese Hamwe.

12:00

Kinoteka

thejudge_kholoud_in_uniform.jpg

reż. Erika Cohn / Palestyna, USA / 2017 / 81 min.

Kholoud Al-Faqih to jedyna na Bliskim Wschodzie kobieta orzekająca w sądzie szariackim. Kiedy w Ministerstwie Sprawiedliwości do głosu dochodzą radykałowie, tytułowa sędzia znajduje się w naprawdę trudnej sytuacji.

12:00

Kinoteka

C60I3001 copy.JPG

reż. Anja Kvistgaard Marott  / Dania / 2017 / 52 min. / polska premiera

Cykl „LoveSex: opowieści o miłości i seksie" przenosi widza w dynamiczną i zmysłową rzeczywistość całkowicie szczerych historii o miłości i seksie – opowiedzianych młodym ludziom przez młodych ludzi.

Pokaz specjalny, dedykowany młodzieży. Obowiązuje rejestracja tutaj.

15:00

Kinoteka

01 Immer und Ewig - Boat_small.jpg

reż. Fanny Bräuning / Szwajcaria / 2018 / 85 min. / polska premiera

Ciepłe i szczere dokumentalne kino drogi, które chwyta za serce. Niggi i Annette poznali się wiele lat temu na studiach artystycznych. Co roku podróżują kamperem po greckich wyspach. Wakacyjnego rytuału nie zmienia postępująca choroba kobiety – Annette porusza się na wózku i wymaga już nieustannej opieki.

15:00

Kinoteka

Jazda_obowiązkowa_4.jpg

reż. Ewa Kochańska / Polska / 2018 / 71 min.

10-letnia Julia Polniuk trenuje łyżwiarstwo figurowe. W tym sporcie to najwyższy czas,  żeby zacząć odnosić sukcesy. Po wybuchu Euromajdanu rodzina Polniuków przeprowadziła się z Ukrainy do Polski i zaczęła nowe życie w Warszawie. Mama Julii ma tylko jeden cel - umożliwić swoim dzieciom dobry start w życie. 

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserką

21:00

TheStoryOfAPanty-Pictures-LowRes-02-Copy

Historia pewnych majtek, czyli skąd się biorą ubrania

reż. Stéfanne Prijot / Belgia / 2018 / 60 min. / polska premiera

Posługując się przykładem pojedynczej pary majtek Stéfanne Prijot portretuje kobiety uwikłane w globalny łańcuch produkcji w przemyśle tekstylnym. 

KUP BILET

15:00

Kinoteka

TheStoryOfAPanty-Pictures-LowRes-02-Copy

reż. Stéfanne Prijot / Belgia / 2018 / 60 min. / polska premiera

Posługując się przykładem pojedynczej pary majtek Stéfanne Prijot portretuje kobiety uwikłane w globalny łańcuch produkcji w przemyśle tekstylnym. 

18:00

Kinoteka

ER-SIE-ICH_Still04_small.jpg

reż. Carlotta Kittel / Niemcy / 2018 / 88 min. / polska premiera

Angela i Chrystian poznali się w 1986 roku i mają dziecko. Czy tylko tyle ich łączy? Czy kiedykolwiek kochali się? Czy stanowili prawdziwą parę? Carlotta Kittel, ich córka, wchodząc niejako w rolę terapeutki wyposażanej w kamerę i laptopa, przeprowadza z każdym z nich z osobna serię szczerych do bólu rozmów. 

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserką

18:00

Kinoteka

(M)OTHER FILM STILL3.jpg

reż. Antonia Hungerland / Niemcy / 2018 / 88 min. / polska premiera

Antonia Hungerland kwestionuje powiązanie macierzyństwa z kobiecością (i na odwrót) oraz imperatyw genetycznego pokrewieństwa. „(M)other” portretuje rodziny adopcyjne, dawczynie komórek jajowych i kobiety pracujące jako surogatki - osoby rodzące i wychowujące dzieci w sytuacjach odbiegających od heteronormatywnych i patriarchalnych wzorców reprodukcji. 

18:00

Kinoteka

TheVibrantVillage_03.jpg

Nowe twarze: zestaw shortów 1

The Vibrant Village reż. Weronika Jurkiewicz / Polska, Węgry / 7 min

Fish on me reż. Klaudia Folga / Polska / 8 min

Shooting Stars reż. Magdalena Jaroszewicz / Polska, Niemcy / 17 min

Terraria reż. Hanna Hovitie / Węgry, Finladnia / 17 min

I'll Call You When I get There reż. Małgorzata Goliszewska / Polska / 24 min.

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserkami

21:00

Kinoteka

KUSAMA-INFINITY_image_3_©Harrie_Verstapp

reż. Heather Lenz / USA / 2018 / 80 min. / warszawska premiera

Obsesyjne, halucynacyjne wzory z kropek są znakiem rozpoznawczym Yayoi Kusamy, najbardziej ekscentrycznej, a obecnie najdroższej japońskiej artystki. W filmie Heather Lenz przenosimy się do Ameryki lat 60. XX wieku, gdy młoda Japonka dopiero zaczyna walkę o karierę. 

21:00

Kinoteka

TheArtist_ThePervert_7_small.jpg

reż. Beatrice Behn, René Gebhardt / Niemcy / 2019 / 72 min. / polska premiera

Ona – afroamerykańska edukatorka seksualna, działaczka feministyczna i performerka. On – prawdopodobnie najważniejszy żyjący kompozytor muzyki symfonicznej, potomek nazistów, zadeklarowany feminista. Tworzą bardzo udane małżeństwo, w którym oboje są szczęśliwi, jednak relacje władzy w ich związku nie rozkładają się równo. 

21:00

Kinoteka

3 searching_eva_waverunner_small.jpg

reż. Pia Hellenthal / Niemcy / 2019 / 84 min.

Eva Collé to imię przyjęte przez bohaterkę filmu Hellenthal po przeprowadzce do Berlina z konserwatywnego miasteczka na północy Włoch. Eva utrzymuje się przede wszystkim z pracy seksualnej; oprócz tego jest anarchistką, poetką i modelką. Hellenthal przedstawia sceny z życia Evy w Berlinie, gdzie towarzyszą jej przyjaciele, m.in. zmarły niedawno brytyjski poeta Sean Bonney. 

Niedzela, 8 marca

Niedziela, 8 marca

12:00

Kinoteka

_STILL3_THE ISLAND_STILLS _PRT1_0067_sma

reż. Gabrielle Brady / Niemcy, Wielka Brytania, Australia / 2018 / 89 min.

Położona między Indonezją a Australią Wyspa Bożego Narodzenia jest domem tysięcy czerwonych krabów, które co roku,  pod czujnym okiem i ochroną jej mieszkańców wędrują z dżungli w stronę morza. Tropikalna wyspa to również miejsce innego rodzaju migracji – odizolowana od świata, służy władzom Australii do przetrzymywania osób szukających schronienia i azylu na swoim terytorium. 

12:00

Kinoteka

YoursInSisterhood_highresstill_nat_small

reż. Irene Lusztig / USA / 2018 / 101 min. / warszawska premiera

Mieszkająca w Atlancie kobieta skarży się na molestowanie seksualne. Młoda policjantka słyszy od przełożonych, że nie zamierzają zatrudniać kobiet. Nastolatka po raz pierwszy przyznaje się do tego, że nie pociągają jej mężczyźni, a mężatka nie zamierza już dłużej udawać orgazmów. Brzmi znajomo? Mimo to przytaczane w „Siostrzeństwie” historie nie przydarzyły się wczoraj, tylko ponad 40 lat temu. 

12:00

Kinoteka

NF_Stills_1_small_1.jpg

reż. Elizabeth Carroll / USA / 2019 / 72 min. / polska premiera

„Gotowanie może być bardzo terapeutyczne” mówi 92-letnia Diana Kennedy. Diana poświęciła życie badaniu kuchni Meksyku, gdzie od ponad 50 lat mieszka na ekologicznej farmie. Nie traci wigoru i sił do pracy, dzieląc się swoim ogromnym doświadczeniem. 

15:00

Kinoteka

Gruba Kaśka 2.jpg

Nowe twarze: zestaw shortów 2

63 min. 

Gruba Kaśka - reż. Julia Pełka, 14 min

Gwiazda Piołun - reż. Adelina Borets, 15 min

Love 404 - reż. Agata Baumgart, 17 min

Pobocze - reż. Julia Sokolnicka, 17 min

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserkami

15:00

Kinoteka

Leclitoris_03_small.jpg

Ciało: zestaw animacji 

58 min. 

Nie masz dystansu reż. Karina Paciorkowska | Polska / 2018 / 4 min.

Norma reż. Agata Mianowska | Polska / 2017 / 7 min.

Cipka reż. Renata Gąsiorowska | Polska / 2016 / 8 min.

Ciało obce reż. Marta Magnuska | Polska / 2016 / 7 min.

Egg reż. Martina Scarpelli | Francja / 2018 / 11 min.

Las del diente reż. Ana Pérez López | Hiszpania, USA / 2018 / 5 min.

Le clitoris reż. Lori Malépart-Traversy | Kanada / 2016 / 3 min.

Mięso reż. Camila Kater | Brazylia, Hiszpania / 2019 / 12 min.

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserkami

15:00

Kinoteka

ER-SIE-ICH_Still04_small.jpg

reż. Carlotta Kittel / Niemcy / 2018 / 88 min. / polska premiera

Angela i Chrystian poznali się w 1986 roku i mają dziecko. Czy tylko tyle ich łączy? Czy kiedykolwiek kochali się? Czy stanowili prawdziwą parę? Carlotta Kittel, ich córka, wchodząc niejako w rolę terapeutki wyposażanej w kamerę i laptopa, przeprowadza z każdym z nich z osobna serię szczerych do bólu rozmów. 

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserką

18:00

Kinoteka

SHED A LIGHT Laure Prouvost video still-

Sztuka: zestaw prac wideo 1

73 min. 

Bolimorfia reż. Aneta Grzeszykowska | Polska / 2008 / 7 min.

Dla Valerie Solanas i Marilyn Monroe w uznaniu ich desperacji | Pauline Boudry, Renate Lorenz | Niemcy, Szwajcaria, Wielka Brytania / 2013 / 18 min.

MindPlace ThoughtStream reż. Shana Moulton | USA / 2014 / 12 min.

Zapytaj Syrenę | Agnieszka Polska | Polska / 2017 / 8 min.

Octopus | Anna Zaradny | Polska / 2012 / 11 min.

Shed a Light | Laure Prouvost | Francja, Belgia / 2018 / 16 min.

Po  seansie zapraszamy na Q&A z artystką i kuratorką

18:00

Kinoteka

18_GINWOS_small.jpg

reż. Leona Goldstein / Niemcy / 2015 / 84 min. / polska premiera

W połowie lat dziewięćdziesiątych, po kilkuletnim okresie wojny domowej i ludobójstwa kobiety stanowiły 70% populacji Rwandy. Głównymi bohaterkami dokumentu są Godelieve i Florida, działaczki rwandyjskiej organizacji kobiecej Pro-Femmes / Twese Hamwe.

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserką i producentką

18:00

Kinoteka

(M)OTHER FILM STILL3.jpg

reż. Antonia Hungerland / Niemcy / 2018 / 88 min. / polska premiera

Antonia Hungerland kwestionuje powiązanie macierzyństwa z kobiecością (i na odwrót) oraz imperatyw genetycznego pokrewieństwa. „(M)other” portretuje rodziny adopcyjne, dawczynie komórek jajowych i kobiety pracujące jako surogatki - osoby rodzące i wychowujące dzieci w sytuacjach odbiegających od heteronormatywnych i patriarchalnych wzorców reprodukcji. 

21:00

Kinoteka

DIAGNOSIS_02_small.jpg

reż. Ewa Podgórska / Polska / 2018 / 78 min.

Miasto na kozetce. Mieszkańcy Łodzi uczestniczą w sesjach psychoterapeutycznych. Rozpoczynają podróż w głąb własnych uczuć i emocji związanych z miejscem, w którym żyją. Miasto staje się punktem wyjścia do intymnych rozmów. Bohaterowie dzielą się ukrytymi wspomnieniami, przypominają sobie pozornie błahe wydarzenia, które zupełnie zmieniły ich życie. 

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserką

21:00

Kinoteka

PA_Hopp_från_brygga_Press_181218_2.jpg

reż. Lina Maria Mannheimer / Szwecja / 2019 / 83 min. / warszawska premiera

Millenialsi kochają inaczej – inaczej niż starsi? Tej historii nie można zbyć wzruszeniem ramion. To nie reality show z Tindera, lecz rejestracja pierwszego okresu związku, gdy człowiek budzi się i zasypia z myślą o ukochanej osobie. Dziewczyna i chłopak zupełnie inaczej widzą tę relację – zupełnie na przekór stereotypom. Chciałoby się, żeby żyli długo i szczęśliwie. 

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserką oraz bohaterami filmu

21:00

Kinoteka

seahorse_small.jpg

reż. Jeanie Finlay / Wielka Brytania / 2019 / 90 min. / polska premiera

Freddy zawsze chciał mieć dzieci i w okolicach trzydziestki decyduje się na ciążę. Postanowił, że chce udokumentować okres swojej ciąży i porodu, aby temat ojcostwa transmężczyzn, który wciąż jest zmarginalizowany w dyskursie medycznym, mógł zdobyć większą widzialność w sferze publicznej. We współpracy z uznaną brytyjską reżyserką Jeanie Finlay stworzył rodzaj filmowego dziennika, krok po kroku dokumentując cały proces.

18:00

Kinoteka

diorama_still_2.jpg

Nowe twarze: zestaw shortów 3

66 min. 

Nielot reż. Nadia Szymańska | Polska / 2017 / 7 min.

Diorama reż. Zoya Laktionova | Ukraina / 2018 / 12 min.

Połączeni reż. Aleksandra Maciejczyk | Polska / 2018 / 18 min.

Fuck, it’s Biology reż. Veronica Andersson | Polska / 2019 / 29 min.

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserkami

Poniedziałek, 9 marca

Poniedziałek, 9 marca

18:00

Kinoteka

sis_still21.jpg

Sztuka: zestaw prac wideo 2

sexinsitu | Martyna Miller | Polska / 2019 / 23 min.

Łatwo płonę | Zofia Krawiec | Polska / 2019 / 20 min.
0 | Julia Poziomecka Polska / 2020

Sztuki piękne | Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz I Polska / 2020

Śmierć Walenia | Brokat Films Polska / 2016 / 1,5 min.
W brokatowym chruśniaku | Brokat Films Polska / 2016 / 3 min.
W procesie | Bożna Wydrowska Polska / 2020
 

Po seansie zapraszamy na Q&A z twórcami

18:00

Kinoteka

PA_Hopp_från_brygga_Press_181218_2.jpg

reż. Lina Maria Mannheimer / Szwecja / 2019 / 83 min. / warszawska premiera

Millenialsi kochają inaczej – inaczej niż starsi? Tej historii nie można zbyć wzruszeniem ramion. To nie reality show z Tindera, lecz rejestracja pierwszego okresu związku, gdy człowiek budzi się i zasypia z myślą o ukochanej osobie. Dziewczyna i chłopak zupełnie inaczej widzą tę relację – zupełnie na przekór stereotypom. Chciałoby się, żeby żyli długo i szczęśliwie. 

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserką oraz bohaterami filmu

21:00

Kinoteka

3 searching_eva_waverunner_small.jpg

reż. Pia Hellenthal / Niemcy / 2019 / 84 min.

Eva Collé to imię przyjęte przez bohaterkę filmu Hellenthal po przeprowadzce do Berlina z konserwatywnego miasteczka na północy Włoch. Eva utrzymuje się przede wszystkim z pracy seksualnej; oprócz tego jest anarchistką, poetką i modelką. Hellenthal przedstawia sceny z życia Evy w Berlinie, gdzie towarzyszą jej przyjaciele, m.in. zmarły niedawno brytyjski poeta Sean Bonney. 

21:00

Kinoteka

KateNashUTG_creditAnouchkavanRiel_small.
JUCK_Photo_Therese_Öhrvall_quer_small.jp

reż. Amy Goldstein / USA / 2018 / 89 min. / warszawska premiera

Zdominowany przez białych mężczyzn przemysł muzyczny świetnie na niej zarobił, po czym „przetrawił” i porzucił, gdy tylko zaczęła tworzyć muzykę na własnych warunkach. W filmie obserwujemy, jak Nash samodzielnie finansuje swój trzeci album, organizuje udane tournee po świecie i przenosi się do Los Angeles, gdzie próbuje swoich sił jako aktorka. Nie przewiduje jednak, że nawet ludzie, którym ufała, mogą zadać jej cios w plecy.

reż.  Olivia Kastebring, Julia Gumpert, Ulrika Bandeira / Szwecja / 2018 / 18 min. 

JUCK to pięcioosobowy kolektyw taneczno-artystyczny ze Szwecji. W 2013 roku jego twórczynie wypuściły wiralowe wideo, w którym wykonywały bezpruderyjny układ imitujący męskie ciała podczas seksu. Zrealizowany pięć lat później „JUCK” to dokument o członkiniach grupy, ale także film taneczny oraz zapis prowokacyjnych akcji performatywnych realizowanych przez kolektyw w sztokholmskim metrze.

21:00

Kinoteka

Delphine&carole -aeroport.jpg
strajk_polskich_kobiet1_small.jpg

Delphine i Carole + Strajk polskich kobiet

reż. Callisto Mc Nulty / Francja, Szwajcaria / 2019 / 70 min. / polska premiera

Gdy w latach 70. we Francji rozwinął się masowy ruch feministyczny, Delphine Seyrig, gwiazda europejskiego kina występująca u Alaina Resnais, François Truffaut i Luisa Buñuela zaczęła współpracować z niezależną artystką wideo Carole Roussopoulos. Posługując się lekką przenośną kamerą wspólnie dokumentowały uliczne demonstracje i tworzyły eksperymentalne filmy-manifesty.

reż. Kasia Prus / Polska / 2016 / 3 min. / warszawska premiera

„Strajk polskich kobiet” to drobny element wizualnej kroniki oporu, która wytworzyła się w trakcie Czarnych Protestów. Osobista migawka Kasi Prus z 3 października 2016 roku oddaje sensoryczne doświadczenie przebywania w demonstrującym tłumie – okrzyki przenikają się z przypadkowymi dźwiękami ulicy, nad całością dominuje zaś miarowe dudnienie bębnów wyznaczających rytm przemarszu. 

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserką Kasią Prus

Wtorek, 10 marca

Wtorek, 10 marca

18:00

Kinoteka

YoursInSisterhood_highresstill_nat_small

reż. Irene Lusztig / USA / 2018 / 101 min. / warszawska premiera

Mieszkająca w Atlancie kobieta skarży się na molestowanie seksualne. Młoda policjantka słyszy od przełożonych, że nie zamierzają zatrudniać kobiet. Nastolatka po raz pierwszy przyznaje się do tego, że nie pociągają jej mężczyźni, a mężatka nie zamierza już dłużej udawać orgazmów. Brzmi znajomo? Mimo to przytaczane w „Siostrzeństwie” historie nie przydarzyły się wczoraj, tylko ponad 40 lat temu. 

18:00

Kinoteka

NF_Stills_1_small_1.jpg

reż. Elizabeth Carroll / USA / 2019 / 72 min. / polska premiera

„Gotowanie może być bardzo terapeutyczne” mówi 92-letnia Diana Kennedy. Diana poświęciła życie badaniu kuchni Meksyku, gdzie od ponad 50 lat mieszka na ekologicznej farmie. Nie traci wigoru i sił do pracy, dzieląc się swoim ogromnym doświadczeniem. 

18:00

Kinoteka

Delphine&carole -aeroport.jpg
strajk_polskich_kobiet1_small.jpg

Delphine i Carole + Strajk polskich kobiet

reż. Callisto Mc Nulty / Francja, Szwajcaria / 2019 / 70 min. / polska premiera

Gdy w latach 70. we Francji rozwinął się masowy ruch feministyczny, Delphine Seyrig, gwiazda europejskiego kina występująca u Alaina Resnais, François Truffaut i Luisa Buñuela zaczęła współpracować z niezależną artystką wideo Carole Roussopoulos. Posługując się lekką przenośną kamerą wspólnie dokumentowały uliczne demonstracje i tworzyły eksperymentalne filmy-manifesty.

reż. Kasia Prus / Polska / 2016 / 3 min. / warszawska premiera

„Strajk polskich kobiet” to drobny element wizualnej kroniki oporu, która wytworzyła się w trakcie Czarnych Protestów. Osobista migawka Kasi Prus z 3 października 2016 roku oddaje sensoryczne doświadczenie przebywania w demonstrującym tłumie – okrzyki przenikają się z przypadkowymi dźwiękami ulicy, nad całością dominuje zaś miarowe dudnienie bębnów wyznaczających rytm przemarszu. 

Po seansie zapraszamy na Q&A z reżyserką Kasią Prus

21:00

Kinoteka

_STILL3_THE ISLAND_STILLS _PRT1_0067_sma

reż. Gabrielle Brady / Niemcy, Wielka Brytania, Australia / 2018 / 89 min.

Położona między Indonezją a Australią Wyspa Bożego Narodzenia jest domem tysięcy czerwonych krabów, które co roku,  pod czujnym okiem i ochroną jej mieszkańców wędrują z dżungli w stronę morza. Tropikalna wyspa to również miejsce innego rodzaju migracji – odizolowana od świata, służy władzom Australii do przetrzymywania osób szukających schronienia i azylu na swoim terytorium. 

21:00

Kinoteka

seahorse_small.jpg

reż. Jeanie Finlay / Wielka Brytania / 2019 / 90 min. / polska premiera

Freddy zawsze chciał mieć dzieci i w okolicach trzydziestki decyduje się na ciążę. Postanowił, że chce udokumentować okres swojej ciąży i porodu, aby temat ojcostwa transmężczyzn, który wciąż jest zmarginalizowany w dyskursie medycznym, mógł zdobyć większą widzialność w sferze publicznej. We współpracy z uznaną brytyjską reżyserką Jeanie Finlay stworzył rodzaj filmowego dziennika, krok po kroku dokumentując cały proces.

21:00

Kinoteka

7_small.jpg

reż. Betsy West, Julie Cohen / USA / 2018 / 98 min.

86-letnia Ruth Bader Ginsburg jest najstarszą członkinią Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych i wciąż trzy razy w tygodniu robi po dwadzieścia pompek. „RBG” to dokument biograficzny ukazujący początki jej kariery jako jednej z nielicznych kobiet w szkole prawa na Harvardzie oraz eksplorujący jej dzisiejszy status kultowej postaci amerykańskiej popkultury. 

bottom of page