Elektrodziewczyny: pionierki muzyki elektronicznej

Rozmowa po pokazie filmu „Dziewczyny z tranzystorami. Nieznana historia muzyki elektronicznej” reż. Lisa Rovner

location-icon-transparent-background-5.jpeg

23.10 15:00 Kinoteka

Historia muzyki elektronicznej pełna jest opowieści o mężczyznach. Tymczasem to kobiety często były pionierkami w tej dziedzinie. Odważnie przecierały szlaki, cierpliwie testowały możliwości, a i tak zostały zepchnięte na margines ze względu na płeć. Po latach pamięć o nich jest sukcesywnie przywracana. Jak jest dziś? Z jakimi wyzwaniami mierzą się współczesne kompozytorki, artystki dźwiękowe, performerki, producentki? Kim są? Oddamy głos kobietom zajmującym się dźwiękiem.

W spotkaniu udział wezmą:

Teoniki Rożynek - Kompozytorka urodzona w 1991 roku w Krakowie. Mieszka w Warszawie. Tworzy muzykę zarówno instrumentalną, elektroakustyczną, jak i elektroniczną. Gra na skrzypcach, elektronikaliach i odpadach. Jej utwory były wykonywane na różnych festiwalach, m. in. na Warszawskiej Jesieni, Musica Electronica Nova, Sacrum Profanum, Unsoundzie, Containerclangu (Kolonia), czy Bedingo International Festival of Exploratory Music. Współpracowała przy produkcjach filmowych („Wieża. Jasny dzień” w reż. J. Szelc, „Prime Time” w reż. J. Piątka, „Sole” w reż. C. Sironiego), spektaklach teatralnych („Hymn do miłości” w reż. M. Górnickiej (Najlepsza Muzyka na 10. Festiwalu Boska Komedia), „Listopad” w reż. T. Węgorzewskiego (wyróżnienie na III edycji festiwalu Klasyka Żywa)), spektaklach telewizyjnych („Słabi” w reż. A. Biedrzyckiego (nagroda za muzykę na Teatroteka Fest 2019) i performansach (Chorus from the “The Ark of Covenant” K. Kozyry). Jest absolwentką UMFC w Warszawie w klasie kompozycji Krzysztofa Baculewskiego.

Edka Jarząb - Artystka dźwiękowa, performerka praktykująca deep listening jako punkt wyjścia dla dźwiękowego aktywizmu, zajmująca się sztuką radia, jako poszerzeniem obecności ciała w krajobrazie falowym. Za pomocą głosu, fal radiowych, field recordingu i elektroniki tworzy słuchowiska radiowe i interwencje, jak performance „TRANSmission” polegający na zakłócaniu częstotliwości Radia Maryja sygnałem pochodzącym z własnego ciała. Współtworzy społecznościowe Radio Kapitał z siedzibą Warszawie, jest stałą współpracowniczką interdyscyplinarnej platformy Q-O2 z siedzibą w Brukseli oraz eksperymentalnego studia WORM w Rotterdamie. Jej autorskie kompozycje, takie jak „Tech Yourself to Fly”, „Invocation of Connection”, „Holy Mary Sinners Wave” prezentowane były na międzynarodowych festiwalach sztuki radia. Razem z FOQL rozwija improwizowany elektroakustyczny live act „Mother Earth’s Doom Vibes”. Czasem wyzwala taniec jako DJ-ka Eduarda Bones.

Katarzyna Jaroch - odkrywa historie z pogranicza muzyki, sztuki i feminizmu, które w przeciwnym razie mogłyby zostać przeoczone. Jest dziennikarką specjalizującą się w muzyce i sztuce Europy Środkowo - Wschodniej. Publikuje na łamach Krytyki Politycznej, Dwutygodnika, Glissando, Zweikommasieben, PW Magazine i innych. Pracuje w Gazecie Wyborczej.

Rozmowę poprowadzi Wioleta Żochowska - krytyczka muzyczna, kuratorka. Stale współpracuje z „Glissandem”, „Ruchem Muzycznym”, Dwutygodnik.com. Programuje cykl koncertów z muzyką współczesną „Eksperymentalne wtorki” w Sinfonii Varsovii. Interesuje się wpływem najnowszych technologii na rozwój muzyki.

ORGANIZACJE PARTNERSKIE

press to zoom
press to zoom
1/1

GALERIA