top of page

Seks, rewolucja i islam

Reż. Nefise Özkal Lorentzen / Norwegia / 2021 / 81 min.

bilet.jpeg
web.jpeg

Reżyseria: Nefise Özkal Lorentzen
Scenariusz: Nefise Özkal Lorentzen
Zdjęcia: Anders Hoft
Montaż: Morten Haslerud
Dźwięk: Andreu Jacob
Muzyka: Simon M. Valentine
Producent: Jørgen Lorentzen
Produkcja: Integral Film AS
Właściciel praw: DR Sales
Język: niemiecki, angielski
Strona: https://integralfilm.com/project/seyran-ates-sex-revolution-and-islam-2/

TWÓRCZYNIE I TWÓRCY

Sześćdziesięcioletnia niemiecka imamka Seyran Ateş to jedna z najbardziej rozpoznawalnych figur muzułmańskiego feminizmu w Europie. W 2017 roku Ateş otworzyła w Berlinie liberalny meczet Ibn Rushd-Goethe, przyjmując rolę zazwyczaj niedostępną dla kobiet w praktyce modlitewnej tradycyjnego Islamu. W Ibn Rushd-Goethe udział w modlitwie i życiu społeczności mogą brać wszyscy: szyitki, sunnici i alewitki, osoby queerowe, kobiety i mężczyźni. Berlińska świątynia to część rozwijanego przez Ateş projektu reformacji Islamu, którego centralnymi założeniami są emancypacja seksualna oraz radykalny pacyfizm.
Dokument Nefise Özkal Lorentzen portretuje Ateş przy codziennej pracy oraz w trakcie intymnych domowych rozmów z matką Hatun i siostrą Serpil. Urodzona w Stambule na początku lat sześćdziesiątych, w dzieciństwie Seyran wyemigrowała z rodziną do Niemiec, zasilając wielotysięczną diasporę turecką Berlina Zachodniego. Gdy w młodości zaczęła buntować się przeciwko ciasnym normom narzucanym jej przez matkę, znalazła pracę w centrum pomocy prawnej dla kobiet – gdzie w wieku dwudziestu lat została postrzelona. Zagrożenie przemocą towarzyszy jej do dzisiaj. Jako założycielka liberalnego meczetu została objęta fatwą przez władze religijne Turcji i egipski uniwersytet teologiczny Al-Azhar.
Chociaż społeczną wrażliwość Ateş ukształtowało partykularne doświadczenie dorastania w tureckiej diasporze Berlina, jej aktywizm ma globalny zasięg i ambicje. Łącząc sprzeciw wobec islamofobicznej przemocy faszystowskiej prawicy oraz przemocy popełnianej w imię konserwatywnych interpretacji Islamu, Ateş podróżuje do miejsc śmiertelnych ataków w całej Europe. Lorentzen towarzyszy jej w trakcie podróży do Madrytu, gdzie Ateş bierze udział w obchodach rocznicy ataku bombowego z 2004 roku, a także podczas wizyty w Oslo i na wyspie Utøya, gdzie spotyka się z rodzicami Bano Abokabar Rashid (jednej z młodzieżowych aktywistek norweskiej Partii Pracy zamordowanych przez Andersa Breivika). Interesującym wątkiem jest również wizyta Ateş w Chinach, podczas której organizuje ona spotkanie z grupą młodych queerowych Ujgurek, żeby porozmawiać o lokalnej tradycji kobiet-imamek.
Film Lorentzen pośrednio nawiązuje również do ambiwalentnej pozycji, jaką Ateş zajmuje w ramach współczesnego muzułmańskiego feminizmu. W przeciwieństwie do wielu młodszych aktywistek, Ateş ma bezkompromisowy stosunek do kwestii noszenia przez muzułmańskie kobiety hidżabów. Będąc silnie osadzoną w kategoriach liberalnego europejskiego feminizmu, postrzega akt noszenia chusty wyłącznie jako symbol patriarchalnej opresji, nie zaś gest podkreślania swojej kulturowej odrębności. (Michalina Augusiak)

FESTIWALE I NAGRODY

Hot Docs, CPH:DOX, San Francisco International Film Festival, Movies that Matter Festival, NorthwestFest International Documentary Festival, DOXA Documentary Film Festival, The Norwegian International Film Festival Haugesund, One World International Human Rights Documentary Film Festival, Millennium Docs Against Gravity

REŻYSERKA

Lan_You_Director photo.jpg

Nefise Özkal Lorentzen
Nefise Özkal Lorentzen, urodzona w 1964 r., jest turecko-norweską reżyserką filmową. Ukończyła studia licencjackie na Wydziale Nauk Politycznych na Bosforskim Uniwersytecie w Stambule i studia magisterskie na Wydziale Mediów i Komunikacji na Uniwersytecie w Oslo. Jest autorką scenariuszy i wyreżyserowała wiele filmów dokumentalnych, często poruszających kontrowersyjne tematy, takie jak homoseksualność w islamie, wojna czy dyskryminacja rasowa. W 2008 r. nakręciła swoją pierwszą fabułę - 5-odcinkowy serial telewizyjny „The Young Detectives”, który wyreżyserowała i do którego napisała scenariusz. Poza tworzeniem filmów, Nefise Özkal Lorentzen jest także autorką książek.

GALERIA

MOTHER_CHILD_STILL00_small.jpg
MOTHER_CHILD_STILL00_small.jpg
MOTHER_CHILD_STILL00_small.jpg

ORGANIZACJE PARTNERSKIE

Red Stains
Red Stains
Red Stains
bottom of page